Κολπική Ξηρότητα

21 Δεκεμβρίου 2023

Γράφει ο ιατρός κ. Χρήστος Καλαντζής

Μαιευτήρας - Χειρουργός Γυναικολόγος MSc-PhD

Πολλές γυναίκες παρατηρούν αλλαγές στον κόλπο και τη γεννητική περιοχή μετά την εμμηνόπαυση αλλά και κατά την περιεμμηνόπαυση, την περίοδο δηλαδή που η έμμηνος ρύση δεν εμφανίζεται τακτικά και τα επίπεδα των ορμονών είναι ασταθή. Οι αλλαγές αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν κολπική ξηρότητα και ενόχληση κατά την επαφή. Ο όρος ουρογεννητικό σύνδρομο της εμμηνόπαυσης (GSM) χρησιμοποιείται σήμερα για να περιγράψει όλα εκείνα τα συμπτώματα που εμφανίζονται κατά την εμμηνόπαυση.

Τι είναι η κολπική ξηρότητα?

Η κολπική ξηρότητα εμφανίζεται όταν το σώμα της γυναίκας έχει λιγότερα οιστρογόνα όπως συμβαίνει στην εμμηνόπαυση.

Τα χαμηλά οιστρογόνα οδηγούν σε λέπτυνση, ξηρότητα και φλεγμονή των τοιχωμάτων του κόλπου αλλά και των γύρω ιστών προκαλώντας διάφορα ενοχλητικά συμπτώματα που μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής.

Κολπική ξηρότητα μπορεί να εμφανιστεί και κατά τη διάρκεια του θηλασμού ή εξαιτίας κάποιας θεραπείας.

Πόσο συχνά εμφανίζεται η κολπική ξηρότητα?

Οι περισσότερες μελέτες έχουν δείξει ότι περίπου οι μισές γυναίκες θα βιώσουν κολπική ξηρότητα κατά τη διάρκεια της περιεμμηνόπαυσης και της εμμηνόπαυσης.

Τα ποσοστά αυτά ίσως είναι μεγαλύτερα καθώς πολλές γυναίκες δεν νιώθουν άνετα να μιλήσουν για τα συμπτώματά τους.

Ποια είναι τα συμπτώματα κολπικής ξηρότητας?

Τα συμπτώματα της κολπικής ξηρότητας περιλαμβάνουν:

• Πόνο στη σεξουαλική επαφή
  • Αίσθημα καψίματος στον κόλπο και το αιδοίο
  • Κολπικές Εκκρίσεις (κολπίτιδα)
  • Κνησμό στον κόλπο ή το αιδοίο
  • Συχνές ουρολοιμώξεις
  • Αίμα μετά την επαφή
  • Καύσος στην ούρηση

Ποια είναι τα αίτια της κολπικής ξηρότητας?

Μπορεί να εμφανίσετε κολπική ξηρότητα λόγω χαμηλών οιστρογόνων εάν:

• Περνάτε στην εμμηνόπαυση
  • Θηλάζετε
  • Λαμβάνετε κάποια φαρμακευτική αγωγή (π.χ. αντικαταθλιπτικά)
  • Αφαιρέσατε τις ωοθήκες σας (ιατρογενής εμμηνόπαυση)
  • Λάβατε χημειοθεραπεία
  • Λάβατε ακτινοθεραπεία πυέλου

>     Μπορεί να έχετε κολπική ξηρότητα επίσης εάν:

• Χρησιμοποιείτε ακατάλληλα σαπούνια για την ευαίσθητη περιοχή
  • Πάσχετε από Σακχαρώδη Διαβήτη ή Σύνδρομο Sjogren
  • Έχετε έλλειψη επιθυμίας για επαφή

Πως αντιμετωπίζεται η κολπική ξηρότητα?

Κάθε γυναίκα είναι ξεχωριστή και βιώνει διαφορετικά τα συμπτώματα της κολπικής ξηρότητας.

Ο γυναικολόγος μετά από εξέταση και με βάση το ιστορικό θα προτείνει την θεραπεία που σας ταιριάζει.

Οι διαθέσιμες θεραπείες περιλαμβάνουν:

>    Θεραπείες που έχουν ως στόχο να αποκαταστήσουν τα χαμηλά επίπεδα οιστρογόνων όπως:

• Θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης
  • Κολπικά Οιστρογόνα
  • Λιπαντικά και Ενυδατικά Κόλπου

Αυτόλογη Μεσοθεραπεία Κόλπου (PRP)

To PRP είναι μία νέα πρωτοποριακή μέθοδος αντιμετώπισης της κολπικής ξηρότητας.

Είναι αυτόλογη θεραπεία δηλαδή προέρχεται από το σώμα σας, γεγονός που την καθιστά απόλυτα ασφαλή. Το PRP περιέχει πολλούς αυξητικούς παράγοντες και άλλα συστατικά που μπορούν να αναγεννήσουν τον κόλπο και να τον ενυδατώσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η θεραπεία πραγματοποιείται στο ιατρείο και μπορείτε άμεσα να επιστρέψετε στην καθημερινότητά σας.

Το μεγάλο πλεονέκτημά του είναι πως δεν είναι ορμονική θεραπεία και δεν χρειάζεται συνεχή εφαρμογή όπως συμβαίνει με τις κολπικές κρέμες και τη λήψη οιστρογόνων.

Πότε να επισκεφτώ το γυναικολόγο?

Πολλές γυναίκες βιώνουν την κολπική ξηρότητα και άλλα συμπτώματα του Ουρογεννητικού Συνδρόμου της Εμμηνόπαυσης χωρίς να αναζητούν βοήθεια.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζεται σημαντικά η σεξουαλική ζωή τους αλλά και η ποιότητα ζωής τους συνολικά.

>>>    Μιλήστε με το γυναικολόγο σας εάν:

• Έχετε κολπική ξηρότητα για αρκετές εβδομάδες που δεν βελτιώνετε
  • Τα συμπτώματα επηρεάζουν την καθημερινότητά σας
  • Έχετε πόνο ή αίμα κατά τη σεξουαλική επαφή
  • Παρατηρείτε ασυνήθιστες κολπικές εκκρίσεις
  • Παθαίνετε συχνές ουρολοιμώξεις

Υποτροπιάζουσες Ουρολοιμώξεις - 10 συμβουλές για να τις αποφύγετε
Οι υποτροπιάζουσες ουρολοιμώξεις είναι ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί μεγάλο αριθμό γυναικών, επηρεάζοντας σημαντικά την ποιότητα ζωής τους. Η πλειοψηφία των υποτροπιάζουσων ουρολοιμώξεων οφείλεται στο βακτήριο Escherichia coli, ενώ λιγότερα συχνά εντοπίζονται : Enterococcus faecalis, Klebsiella, Proteus mirabilis ή Staphylococcus.
Υστερεκτομή
H υστερεκτομή είναι η χειρουργική αφαίρεση της μήτρας. Κατά τη διάρκεια του χειρουργείου συνήθως αφαιρείται ολόκληρη η μήτρα. Ο γιατρός ενδέχεται επίσης να αφαιρέσει μέρος από τις σάλπιγγες και τις ωοθήκες, ανάλογα με την αιτία της υστερεκτομής. Μετά από μια υστερεκτομή, η γυναίκα σταματά να έχει έμμηνο ρύση και δεν μπορεί ασφαλώς να μείνει έγκυος.
Ταξίδι με αεροπλάνο στην εγκυμοσύνη
Πολλές από εσάς θα αναρωτιέστε εάν είναι ασφαλές να ταξιδέψετε αεροπορικώς ενώ είστε έγκυος, είτε για να επισκεφθείτε τα αγαπημένα σας πρόσωπα που ζουν μακριά είτε για διακοπές με το σύντροφο και τους φίλους σας.